For Sofie Olsen var det nemt at svare "ja", da hun blev spurgt, om hun ville være en del af et nyt forsøg på Trapholt, hvor elever fra FGU prøver kræfter med kunsten, og hvordan den kan give øget trivsel i hverdagen. For Sofie har særligt som barn tegnet meget, og det giver hende blandt andet ro fra angsten og tankerne inde i hovedet.
Copy link address
Mathilde Nygaard Jespersen mnyje@jv.dk
Annonce
Del med andre:
Denne artikel er en del af dit abonnement
Copy link address
-
Sofie Olsen er 20 år gammel og går på FGU, og så er hun en af de 12 elever, som har sagt ja til at være en del af et nyt forløb, Kunstkraft, på kunstmuseet Trapholt. Forløbet skal være med til, at eleverne stifter bekendtskab med kunst på nye måder, og at det forhåbentlig giver dem nye kompetencer og øget trivsel. Foto: Mathilde Nygaard Jespersen -
Sofie Olsen er her, ligesom de resterende elever, i gang med at tegne en blindtegning over sin morgen frem til og med, at hun trådte ind ad døren på Trapholt. Flere af de andre elever havde haft en ganske travl morgen, og det kan være rart lige at få sluppet, inden man skal i gang med undervisningen på kunstmuseet, forklarer formidlingsudvikler Karen Bech. Foto: Mathilde Nygaard Jespersen -
Eleverne begyndte dagen med en lille øvelse, hvor de skulle skitsere, hvordan deres morgen havde været. Derefter skiftede de videre til at skulle sidde og observere et maleri i fire minutter. Karen Bech fortæller, at de til sidst i forløbet skal bruge hele ti minutter på at sidde og se på et maleri og derefter byde ind med, hvad de ser i værket. Foto: Mathilde Nygaard Jespersen -
Eleverne skulle sidde i fire minutter og observere værket her, hvorefter de i plenum snakkede om, hvad de tænkte om værket. Herefter skulle hver elev finde et ord, som de forbandt særligt med maleriet, hvorefter de så skulle lave en collage, som illustrerede netop det ord. Foto: Mathilde Nygaard Jespersen -
Materialerne her skulle eleverne siden bruge til at lave en collage ud fra det ord, som de besluttede sig for beskrev maleriet bedst for dem. Det var eksempelvis "kaos", "øde" og "kunst". Det hele foregik blandt udstillingen på Trapholt, hvor der blev spredt underlag ud på gulvet, hvor eleverne så kunne sidde og arbejde. Foto: Mathilde Nygaard Jespersen