Obama ser Nima fra Snekkersten som et globalt forebillede

Den tidligere amerikanske præsident Barack Obama og hans „The Obama Foundation“ har fået øje på den 25-årige Nima Sophia Tisdall fra Kloster …


Den tidligere amerikanske præsident Barack Obama og hans „The Obama Foundation“ har fået øje på den 25-årige Nima Sophia Tisdall fra Klostermosevej i Snekkersten, og fremhævet hende som et globalt forbillede blandt nytænkere for firmaidéen Blue Lobster. Lokalavisen Nordsjælland har snakket med Nima på Snekkersten Havn

Nytænkeren: Det er præsidentens „The Obama Foundation“, der har løftet Nima Tisdall og hendes forretningspartner Christine Hebert frem til ex-præsidentens kendskab.
„The Obama Foundation“ har som mål at synliggøre unge iværksættere og idémagere, der har inspirerende projekter som både er miljøvenlige, bæredygtige og som har en social/økonomisk vinkel.

Rundt om Berlin
Fonden har søgt over hele Europa og i forsommeren blev Nima Tisdall inviteret til Berlin sammen med mange andre udvalgte europæiske projektmagere til et stort møde arrangeret af fonden.

– Her holdt Barack Obama en næsten to timer lang tale for alle os unge, og her roste han særlig vores forretningside i Blue Lobster, som han fremhævede som meget nyskabende og meget inspirerende. Det var naturligvis vildt og inspirerende at møde Obama, men også meget dejligt at møde alle de unge visionære ildsjæle, som hans fond havde samlet fra hele Europa, fortæller Nima Tisdall til Lokalavisen Nordsjælland.

Fonden havde gennemgået henved 300 europæiske projekter og altså fundet Nimas forretningside så fremragende på alle tre punkter, at den „vandt“ sammen med en anden europæisk projektide.

Til fondens hjemmeside har „The Obama Foundation“ nu lavet en inspirerende fotografisk fremstilling af Nimas og Christines forretningside, selskabet Blue Lobster (Den blå hummer).

Ideen
Nima Sophia Tisdall har studeret på CBS og er nu uddannet cand. merc. pol. I studiemiljøet traf hun amerikanske Christine Hebert på Københavns Universitet. Snakken mellem de to faldt på …fisk!

Amerikanske Christina kunne ikke forstå, at det var så svært at få frisk fisk i Danmark og at fisk var vildt dyre. Sådan er det ikke i den del af Amerika hun kommer fra. Det måtte kunne gøres bedre, tænkte de to forretningsorienterede kvinder, der endte med at tage på en rundtur i Danmark „for at tjekke markedet“.

Overblik
– Vi kørte rundt og talte med fiskere, restauranter, kokke, industrien og spurgte om alle vi mødte om alt. Vi dannede os et overblik og analyserede os frem til, at en hurtigere kontakt mellem fiskere og „brugere“ var ønskeligt. Og den med at fisken fanges et sted, og derefter køres hen til et andet engros-præget sted langt væk, for så at blive solgt og kørt retur til restauranter eller private kunder i nærområdet af fiskestedet, det er jo total miljøspild, dyrt og unødvendigt, forklarer Nima og tilføjer at fisk fanget i Øresund nemlig sagtens blive kørt helt til Hanstholm Fiskeauktion, for så at blive solgt og returneret til restauranter i for eksempel Nordsjælland.

– Og der er en stor økonomisk fordel for den enkelte fisker – og andre – ved at handle på den nye måde som vi har udviklet. Fiskeren får mange flere penge for sin fisk, og restauranten/forbrugeren betaler mindre. Vi har simpelthen skåret et mellemled eller to væk, siger Nima.

Appen – ideen!
Hun og Christine har nu næsten færdigudviklet en app til mobiltelefoner, så fiskeren hurtigt kan lægge op hvad skibslasten indeholder af fisketyper, og restauranter kan så via samme app bestille det de ønsker allerede inden skibet er nået i havn. På kajen står så Blue Lobster – i en eller anden form – og snart er den bestilte fisk på vej til restaurantkøkkener, fiskehandlere eller private.

– Vi har allerede fået megen positiv respons fra de gode restaurant-kokke, som vi samarbejder med nu.

– Vi tester for tiden appen i et område på cirka 1/2 times kørsel fra København, så appen er endnu ikke rullet rigtigt ud endnu. Men det sker snart, måske inden et par måneder. Vi har søgt og modtaget nogle legater til videreudvikling af appen, og vi har dygtige udviklere tilknyttet nu, siger hun.

Og de to projektmagere har allerede øje for at den færdige app kan og skal rulles ud i andre områder og lande.

– Der har allerede været interesse fra Norge, – så det er nok der vi forsøger næste gang, tilføjer Nima, men pointerer at det skal fungere fint et sted, før det næste område rulles ud.

Fra kaj til køkken
På spørgsmålet om hvor hun tror at firmaet Blue Lobster er om fem år, siger Nima:

– Da er vi etableret godt i Danmark, og rullet ud i en række lande. Og på det tidspunkt har vi så en klar model, hvor vi selv ikke behøver at være tilstede i alle lande. Jeg håber, at vi vil kunne levere friske fisk inden for et par timer til køberne. Vi tænker også at Blue Lobster kan anvendes i mange andre lande, også i fattige men fiskerige lande, og på den måde sætte de små fiskere igang med et bedre fiskeri og en bedre handel, der hvor de bor og lever, understreger Nima.
NS-BRØD-INDRYK: Hverken Nima eller Cristine har endnu taget penge ud af deres firma Blue Lobster. Alt de tjener investerer de i deres firma og dets fremtid.

Kommentarer

Lokal Avisen Nordsjælland

Lokal Avisen Nordsjælland