Vi vil ikke vente på S-tog på Kystbanen

Borgmestrene kræver hurtig indsats til gengæld for med-finansiering af S-togsanalyse. TRANSPORT: Transportminister Ole Birch Olesen vil ikke …


Borgmestrene kræver hurtig indsats til gengæld for med-finansiering af S-togsanalyse.

TRANSPORT: Transportminister Ole Birch Olesen vil ikke mødes med de nordsjællandske borgmestre igen, før han ved, hvem der vil være med til at betale for en dybere analyse af S-togsideen.

Omvendt vil borgmestrene ikke betale, hvis S-togsanalysen bliver en syltekrukke for en hurtig løsning på Kystbanens store problemer med rettidigheden.

Imens undersøger DSB, om man kan klare ærterne ved at køre med S-togslignende materiel på de nuværende skinner – dog kun til Østerport eller til Hovedbanegården.

Hvad vil Helsingør?
Sådan er banen kridtet op, når Økonomiudvalget i Helsingør Kommune i dag tirsdag diskuterer, om Helsingør skal slippe de 290.000 kroner til medfinansiering af S-togsanalysen.

I mange år er forslag om S-tog på Kystbanen dukket op i ny og næ, og det har altid fået både tilhængere og modstandere til tasterne. S-tog er lettere og kommer derfor hurtigere op og ned i fart, og de har flere døre, så ophold på stationerne kan gøres kortere. Til gengæld er komforten ringere, og der kan være problemer med en fremtidig forbindelse til de svenske jernbaner i en HH-tunnel.

En halv Kystbane
Når der nu pludselig bliver rykket på sagen, skyldes det blandt andet, at pendlertalsmand Michael Randropp har sat sin ti år lange erfaring ind på at få S-tog, fordi han ikke kan se andre løsninger på de vedvarende problemer med den nuværende drift.

En af årsagerne er, at Kystbanen skal skæres over, så de svenske tog vender på Østerport. Den beslutning traf Transportministeren i 2017 for at undgå forsinkelser fra de lange svenske strækninger, men til gengæld kommer der så flere tog i “Røret” mellem Østerport og Hovedbanegården, hvor der i forvejen er hyppige problemer. Og så er det, at man overvejer at lade Kystbanen vende på Østerport, hvor den nye Metrocityring stopper.

Plan uden penge
I efteråret skrev alle Kystbane-borgmestrene sammen med Regionsrådets formand til ministeren og bad om at få opprioriteret Kystbanen i de overordnede trafikplaner. Det er så ikke sket. Senest glimrer Kystbanen ved sit fravær i Regeringens helt nye infrastrukturplan.

Men i januar var borgmestrene til møde hos Transportministeren, og her blev de præsenteret for forslaget om en fælles analyse af mulighederne for S-tog. Altså hvis kommunerne selv vil spytte penge i kassen.

Den “køber” borgmestrene ikke uden videre. I januar sendte de igen et fælles brev, hvor de bad om et nyt møde, hvor de kan få lidt mere at vide om forudsætningerne. Det møde vil ministeren bare ikke holde, før han ved, hvem der vil være med til at betale.

Mange spørgsmål
I det fælles brev opridser borgmestrene nogle fælles bekymringer, som nu også indgår i Helsingør Kommunes behandling af sagen:

• Hvor lang tid vil en omlægning til S-tog tage, og hvordan vil det påvirke Kystbanen imens?
• Hvor realistisk er projektet, og er der opbakning på Christiansborg?
• Kan man koble Kystbanen til S-togsnettet i Klampenborg?
• Hvordan sikres et fokus på Kystbanen her og nu, så vi ikke skal vente i mange år?
• Hvordan vil ministeriet inddrage kommunerne, hvis de skal være med til at betale?
• Hvad bliver rejsetiden og hyppigheden med og uden S-tog?

Må vente på svar
Ole Birch Olesen svarede straks efter, at han gerne vil have kommunerne med i en langsigtet udvikling af trafikken, og at de mange spørgsmål netop skal besvares i analysen.

Han minder samtidig om, at også tilbød at få lavet en analyse af muligheden for at køre til København H eller Østerport med S-togslignende materiel. Denne analyse gennemføres af DSB og forventes færdiggjort medio 2020, skriver ministeren.

Kommentarer

Lokal Avisen Nordsjælland

Lokal Avisen Nordsjælland