Camillas operafamilie bliver ved med at vokse

I de seneste tre år har sopransangeren Camilla Illeborg fået slået fast, at opera har en naturlig plads i Helsingør. Det har ikke været en l …


I de seneste tre år har sopransangeren Camilla Illeborg fået slået fast, at opera har en naturlig plads i Helsingør. Det har ikke været en let proces, men hun synes det er alle anstrengelserne værd, og hun har nye planer på vej.

OPERA: Det er nærmest en underdrivelse at kalde Camilla Illeborg for en operaentusiast. For selv om hun selvfølgelig er det, så lægger hun væsentligt mere energi og knofedt ind i sit engagement end de fleste operaelskere.

Camilla er selv sopran, uddannet fra det Kongelige Danske Musikkonservatorium og med studier i Italien. Det har ført til en række optrædender i Europa og andre verdensdele.

Nu er det dog mest i Helsingør Camilla synger for sit hjertebarn. Helsingør Kammeropera tager det meste af tiden nu.

Det er fire år siden Camilla Illeborg, hendes mand, kapelmester og pianist Leif Greibe og sønnen Felix på et halvt år flyttede til Helsingør. De faldt for et hus på Højvænget, hvilket ifølge Camilla var første og eneste gang de to kunne blive helt enige om noget, men de faldt også for byen og dens stemning.

Kærligheden til Helsingør er stadig intakt den dag i dag. I mellemtiden har Camilla Illeborg engageret sig i projektet med at slå Helsingør fast som en operaby.

Det er sket gennem Helsingør Kammeropera, som Camilla selv er drivkraft for.

Kammeroperaen blev etableret med det mål at sørge for at der blev sat mindst én årlig kammeroperaforestilling op.

Den målsætning er forlængst overhalet efter de to første sæsoner. I denne sæson er er det for eksempel blevet til fem operaforestillinger, La Traviata, Figaros Bryllup, Barberen i Sevilla, og en og som en del af en Børneoperafestival, Nattergalen og Hans og Grete, en nytårskoncert, samt en stor Open Airkoncert ved Marienlyst Slot.

I sin korte levetid har Helsingør Kammeropera fået godt 250 faste medlemmer, primært fra lokalområdet, men der er også mange, der rejser fra andre områder af Sjælland for at lytte til opera.

Generelt spiller kammeroperaen for fulde huse, som senest, da det var Barberen i Sevilla, der blev opført, denne gang med Hollywood som en lidt usædvanlig kulisse.

Ingen stor forretning
Trods den store succes, så er Helsingør Kammeropera ingen guldrandet forretning, tværtimod.

For som Camilla Illeborg slår fast, så er kunstarten en af de mest udgiftskrævende, selv i kammeroperaens mere spartanske rammer, og selv et fyldt hus dækker kun en brøkdel af udgifterne, når nogle af landets bedste operasangere skal optræde.

– Det kan let koste et par hundrede tusinde kroner at sætte to forestillinger op, siger Camilla Illeborg til Lokalavisen Nordsjælland.

Derfor er Helsingør Kammeropera afhængig af støtte fra en række fonde og privatpersoner. Hun er glad for at Helsingør-operaen har oplevet stor velvilje, men understreger også, at det kræver, at man har den personlige kontakt med dem, der giver støtte.

Derfor bruger hun al sin arbejdstid på kammeroperaen,

Fuld tid
– Det er et fuldtidsarbejde, og hvis min mand ikke havde en fast stilling som pianist ved Det Kongelige Teate, kunne det ikke lade sig gøre, slår hun fast.

Det er fristende at spørge, om det er alle anstrengelserne værd. NS-BRØD-INDRYK: – Det er det. 100 procent. Jeg får så meget glæde tilbage, kommer svaret prompte fra Camilla. Hun peger på, at kammeroperaen nærmest er blevet en stor familie. Ikke kun i kraft af publikum og samarbejdet med Guido Paevatalus ensemble guidOpera, men også på grund af det store frivillige arbejde, der er nødvendigt for at få kammeroperaen til at fungere.
Camilla Illeborg har mange roser til de frivillige kræfter og mange samarbejdspartnere, der klarer alt fra at stå i døren til at vaske glas op efter forestillingen.

De beskedne rammer betyder også, at aktørerne, der står på scenen selv er med til at bygge den, male, hamre og i det hele taget løser en række praktiske opgaver. Også på den konto roser Camilla Illeborg samarbejdspartneren Guido Paevatalu, der ud over at være et kompetent og kreativt operamenneske også som praktisk håndværker går forrest.

Den frivillige indsats på mange fronter er med til at gøre kammeroperaen til den intime oplevelse, den også var tænkt som, og det kan Camilla godt mærke.

– Folk elsker det, når jeg selv står med de kransekager, jeg har bagt aftenen før, siger hun.

Den frivillige hjælp er sammen med kommunal velvilje en forudsætning for at kammeroperaen kan fortsætte. Camilla Illeborg er glad for hjælpen fra Helsingør Kommune, selv om hun godt kunne ønske at kommunen havde mulighed for at støtte aktiviteterne lidt mere.

Intentionen med at etablere Helsingør Kammeropera var også at gøre opera til en synlig del af Helsingørs kulturliv. Det er lykkedes, og Camilla Illeborg har også nye ideer, selv om de frivillige kræfter nok ikke rækker til et program, der er meget større end det nuværende.

Hun går blandt andet og tumler med et indtil videre hemmeligt projekt, der ikke nødvendigvis bliver til noget i år eller næste år, men som hun lover bliver spændende.

Man kan læse mere om selve Helsingør Kammeropera på hjemmesiden kammeropera.dk.

Kommentarer

Lokal Avisen Nordsjælland

Lokal Avisen Nordsjælland