Snekkersten Station mister myldretidstog

Om to år skal ekstratogene standse på Hellerup i stedet for Snekkersten. Om tre år kommer der fire tog i timen hele dagen. TRANSPORT: For ci …


Om to år skal ekstratogene standse på Hellerup i stedet for Snekkersten. Om tre år kommer der fire tog i timen hele dagen.

TRANSPORT: For cirka femten år siden blev Snekkersten Station bygget om for over 30 millioner kroner, så den kunne aflaste Helsingør og Espergærde som pendlerstation. Med masser af parkeringspladser til både cykler og biler og ny kioskbygning på landsiden, og med ny gangbro med elevatorer til perronerne.

DSB, Banedanmark, det daværende Hovedstadens Udviklingsråd (nu Movia) og Helsingør Kommune bidrog hver især til projektet, der endda blev fordyret, da man havde glemt at gøre plads nok til strømkablerne under broen. I det oprindelige projekt var broen i niveau med stationsforpladsen på landsiden.

Bortset fra dette lille “uheld” var alle stolte af projektet, der kærligt blev kaldt “Stationen i skoven”, fordi de fleste involverede kørte herop gennem Egebæksvang.

Planerne præciseres
I dag har piben fået en anden lyd. Snekkersten Station er stadig den mindst benyttede station nord for Nivå, og nu ligger det i kortenene, at pendlerne i Snekkersten skal snydes for deres myldretidstog. Fra december 2020 skal de ekstra myldretidstog standse i Hellerup i stedet for Snekkersten.

For en del år siden var der tilsvarende planer, men dengang valgte man i stedet at “ofre” Rungsted Kyst – netop fordi Snekkersten Station for nylig var blevet udvidet. Nu står det så igen i Transportministerens aftale med Skånetrafiken om fremtidsplanerne for Kystbanen. Den er nu et år gammel, og i mellemtiden er planerne blevet præciseret,

Denne gang er der forringelser til både Rungsted og Snekkersten – igen med henvisning til trafiktallene.

Fra tog til bil
– Det er den helt forkerte vej at gå, siger pendlertalsmand Michael Randropp.

– Hver gang man forringer vilkårene for togpendlerne, forsvinder de i stort tal over til bilerne. DSB har beregnet, at de planlagte ændringer vil få 40 procent af pendlerne i Rungsted til at forsvinde helt. I Snekkersten er det måske knap så mange, men det er stadig en giftig cocktail, når priserne samtidig stiger, siger han og efterlyser større politisk opbakning.

– Desværre ser det ikke ud til, at der er vilje til at styrke den kollektive trafik, tilføjer han. JyllandsPosten havde emnet oppe lige før jul, og her lød det fra begge sider i Folketinget, at man ikke mener, man kan gøre mere for den kollektive trafik.

Den mindste station
Fra Helsingør til Kokkedal kan pendlerne og alle andre se frem til, at der fra december 2021 kommer fire tog i timen i stedet for tre i den faste køreplan. Altså en forbedring hele dagen og aftenen frem til klokken 22, hvor der til gengæld bliver halvtimesdrift.

Men myldretidstogene kommer ikke tilbage til Snekkersten, og det skyldes målinger og beregninger helt tilbage fra 2010. Dengang talte man alle af- og påstigninger på den enkelte station og lavede fremskrivninger til 2012, 2022 og 2027. Her faldt Snekkersten ud som den mindst benyttede station nord for Nivå – men dog med flere passagerer end de små stationer mod syd.

Bedste P-forhold
Hos DSB har man også en opgørelse for parkeringsforholdene omkring stationerne. Her har Snekkersten til gengæld nogle af de bedste forhold overhovedet – og tallene er nye.

Parkeringspladserne blev tjekket på hverdage i oktober 2018 i tidsrummet 9-15. Snekkersten og Espergærde har flest parkeringspladser – 265 i Snekkersten og 239 i Espergærde – og modsat Espergærde var der mange tomme p-pladser i Snekkersten, især på den store parkeringsplads ved Borupgårdsvej.

Den eneste anden station med mange tomme pladser var Klampenborg med 404 pladser og kun 71 biler. Det skyldes naturligvis sæsonen. Men vil man gerne undgå parkeringsproblemer i København, kan man altså sætte bilen i Klampenborg i vinterhalvåret og tage toget videre ind.

Kommentarer

Lokal Avisen Nordsjælland

Lokal Avisen Nordsjælland