Her er bussen, der hverken sviner eller støjer i byen

Umove, der også har vundet et par buslinjer i Helsingør, leverer Danmarks første samlede satsning på el-busser til Roskilde. TRANSPORT: Midt …


Umove, der også har vundet et par buslinjer i Helsingør, leverer Danmarks første samlede satsning på el-busser til Roskilde.

TRANSPORT: Midt i april kommer der fire nye busser på de lokale linjer 342, 840 og 841, og det bliver en bustype, der udelukkende kører på 100 procent fossilfri og lugtfri biodiesel.

De tre linjer køres i dag af Helsingør Turisttrafik, men ved det seneste udbud vandt konkurrenten Umove, der blandt andet har busanlæg i Kvistgård. De ti chauffører får tilbud om at flytte med.

Stærke batterier
Hos Umove er den helt store nyhed dog, at firmaet også har vundet al buskørsel i Roskilde Kommune – udelukkende med el-busser. Det er det første sted i Danmark, hvor man politisk beslutter at skifte fra brændstof til el, og samtidig bliver det med helt ny teknologi – fra Kina.

– Vi har fundet en bustype med så kraftige batterier, at den kan køre mindst 250 km på en opladning. Det rækker i nogle tilfælde til en hel dags kørsel, fortæller driftsdirektør Tim Valbøll hos Umove.

Roskilde får 20 batteridrevne busser fra den enorme kinesiske fabrik Yutong, der laver 300 busser om dagen. Derfor er el-busserne heller ikke dyrere end de kendte bustyper.

– I Kina har el-busser været udbredt i en halv snes år, så derovre er det vel afprøvet teknologi, forklarer Tim Valbøll.

Problemet er løst
Umove har i forvejen forsøg med to el-busser på linje 3A i København. De får strømmen fra pantografer og lader op på endestationerne i Valbyparken og Nordhavnen. Det tager otte minutter og rækker til 60-80 kilometers kørsel.

– Netop problemet med at lave ladestationer rundt om på ruterne har afholdt de fleste fra at gå ind i el-busdrift, men det problem får vi løst med de meget stærke batterier i Roskilde.

Der har vi fået anvist et sted, hvor vi kan bygge vores eget anlæg med oplader, og det er nok. en opladning tager mellem én og fire timer, siger Tim Valbøll.

Politisk satsning
Roskildes satsning på el-busser er kronen på værket i en klar politisk strategi for bedre kollektiv trafik, fortæller vejchef Ivan Hyldebrand.

– Siden 2012 er der ikke sparet en krone på busdriften. Dengang lagde vi hele busnettet om sammen med Movia. Vi fik blandt andet to nye A-buslinjer, og det gav en passagerfremgang på 15 procent, oplyser han.

Ikke kun A-busserne
Roskilde har også haft forsøg med stoppestedsværter, charmekursus til chaufførerne og digital information i busserne for at blive “Danmarks bedste trafikby”.

Og med en ny kommunal strategi for “den dynamiske bymidte” kom beslutningen om at indføre el-busser.

– De er jo både lydløse og fossilfri, påpeger Ivan Hyldebrand.

– Vi var i Gøteborg for at se, hvordan det virker deroppe, og så blev det besluttet at indføre el-drift på de to A-buslinjer, der går ind gennem bymidten. Undervejs viste det sig, at det var to tredjedele af den samlede buspark, og så kom beslutningen om at satse det hele på en gang.

Helsingør må vente
Byrådet i Roskilde var parate til at betale en merpris for at få el-busser, men ved licitationen viste det sig, at buddet fra Umove og Yutong ikke kostede ekstra.

I Helsingør går der nogle år, før vi kan træde i Roskildes fodspor, for det meste af den lokale busdrift var i udbud så sent som i 2015.

– Men det er klart, at vi hver gang skal se på mulighederne med den nyeste teknologi siger radikale Christian Holm Donatzky, der er formand for udvalget for By, Plan og Miljø.

– Foreløbig får vi fossilfrit brændstof i de nye busser, og jeg kan sagtens se for mig, at det bliver el næste gang, Det gælder i øvrigt også den kommunale bilpark, tilføjer han.

Kommentarer

Lokal Avisen Nordsjælland

Lokal Avisen Nordsjælland