200 mandetimer brugt på forkert ophængte valgplakater i Helsingør

Der var ekstra meget at se til hos Helsingør Kommunes parkeringsservice i ugerne op til kommunalvalget. En ny opgørelse viser, at medarbejde …


Der var ekstra meget at se til hos Helsingør Kommunes parkeringsservice i ugerne op til kommunalvalget. En ny opgørelse viser, at medarbejderne sammenlagt har brugt omkring 200 timer på forkert ophængte valgplakater.

Valg: Helsingør Kommunes parkeringsservice brugte omkring 200 mandetimer på valgplakater i forbindelse med det kommunalvalg, der blev afholdt 21. november 2017.

Det vurderer Leif Sørensen, leder af kommunens parkeringsservice.

Det svarer til én medarbejder, som ikke lavede andet i 27 dage end at tage sig af forkert ophængte valgplakater. Medarbejderne har brugt tid på at kontrollere de ophængte plakater, kontakte de kandidater, der havde hængt dem forkert, med påbud om at fjerne dem, og i sidste ende fjerne de plakater, hvor påbuddet ikke blev efterlevet.

104 påbud
Leif Sørensen oplyser, at det kommunale Center for By, Land og Vand i perioden, hvor valgplakater måtte opsættes, sendte påbud om nedtagning af 104 plakater, som var ophængt forkert.

Cirka halvdelen af plakaterne blev fjernet men parkeringsservice måtte fjerne 49 plakater, hvor påbuddet ikke var overholdt. Af de 49 plakater er cirka halvdelen blevet hentet. Resten opbevares nu i seks måneder, hvorefter de destrueres.

Ingen regning
Nogle kommuner, blandt andre København og Aalborg, sender en regning til kandidaterne, når plakater er blevet fjernet. Men det sker ikke i Helsingør.

– Det er en administrativ beslutning, at vi ikke opkræver gebyr for at nedtage de forkert ophængte plakater. Der er en del arbejde forbundet med at opkræve gebyrer, og vi vurderer, at omfanget med forkert ophængte plakater ikke er så stort. Men nu må vi se næste gang, siger Leif Sørensen.

Borgmester holder øje
Også borgmester Benedikte Kiær synes, at byrådskandidaterne er så forholdsvis gode til selv at få fjernet forkert ophængte plakater, at det er okay, at Kommunen ikke opkræver et gebyr.

– Først og fremmest er det nødvendigt, at parkeringsservice bruger tid på at holde øje med plakaterne, fordi de kan være til fare for trafiksikkerheden, hvis de hænger forkert. Jeg tror, at vi kandidater var bedre ved det her valg end tidligere til at hænge plakaterne lovligt. Tidligere blev der pillet langt flere plakater ned. Men det er en relevant problemstilling at se på, hvor mange kommunale ressourcer man kan bruge på plakaterne. Hvis problemet bliver større ved kommende valg, bør vi tale om, der skal opkræves gebyrer for de plakater, Kommunens folk må tage ned, siger Benedikte Kiær.

Kommentarer

Lokal Avisen Nordsjælland

Lokal Avisen Nordsjælland