Nye kloakdæksler larmer ikke

Bilister og beboere i Helsingør kommune kan glæde sig over, at de gamle kloakdæksler i vejene bliver erstattet af en helt ny letvægtstype, s …

De nye dæksler er cirka 30 kilo lettere end de traditionelle. Foto: Carsten Bøttcher Pedersen.


Bilister og beboere i Helsingør kommune kan glæde sig over, at de gamle kloakdæksler i vejene bliver erstattet af en helt ny letvægtstype, som ikke larmer, når bilerne kører hen over dem.

Klonk klonk: Et samarbejde mellem Forsyning Helsingør og det danske firma Nordic Infrastructure Design Aps – (NID) har resulteret i en helt ny type kloakdæksler, som er lavet af et blandingsmateriale, såkaldt komposit, der rummer flere fordele.

– Det er slut med at knokle rundt med de tunge jerndæksler. De her er meget lettere. En anden fordel er, at de er støjsvage og stort set ikke larmer, når der kører en bil henover dem, siger Hans Frausing, teamkoordinator, spildevandsafdelingen, Forsyning Helsingør.

Store forventninger
En af de strækninger, hvor de gamle jerndæksler er blevet erstattet af den nye type dæksel er på Strandvejen i krydset, hvor Gl. Strandvej i Espergærde møder Strandvejen. Et tiltag der bliver imødeset med positiv forventing hos en af de beboere, der er generet af støjen fra biler, der suser hen over kloakdækslerne.

– Det er en rigtig god nyhed. Vi plejer at blive vækket af støjen allerede ved en seks-tiden om morgenen. Der er meget trafik her på strækningen, og det giver nogle ordentlige bump, når bilerne kører henover, fortæller Mikael Westergaard-Nielsen, som bor på Bakkegårdsvej i Espergærde.

En økonomisk gevinst
Det var et møde i starten af året mellem Hans Frausing fra Forsyning Helsingør og administrerende direktør Niclas Rønne fra NID, som blandt andet producerer kompositdæksler til kabelbrønde, der førte til udviklingen af den nye type dæksler til brug for spildevandsbrønde.

– Vi vidste godt, at der var et behov. Men det var Hans Frausing, der bragte os på sporet, fordi han ud fra sin praktiske erfaring kunne fortælle, hvilke krav dækslerne skal indfri, fortæller Niclas Rønne.

Selv om kompositdækslerne vejer godt 30 kilo mindre end de traditionelle jerndæksler er de lavet, så de lever op til de europæiske standarder på området til slidstyrke og trykkrav, og kan klare et tryk på 40 tons. Der er også en økonomisk gevinst. Dækslerne er omkring 30 procent billigere, og forventningen er, at det vil medføre en årlig besparelse på 500.000 kroner i forhold til den løbende udskiftning af dæksler, der er i kommunen. Der bliver skiftet mellem 200 og 300 dæksler om året, som skal ses i forhold til, at der er godt 16.000 smedejernsbrønde til spildevand og regnvand i kommunen.

Giver god mening
Bestyrelsesformanden for Forsyning Helsingør ser da også store perspektiver i at skifte de gamle jerndæksler og med nye i komposit.

– I Forsyning Helsingør vil vi gerne være på god fod med borgerne i Helsingør Kommune. Og når nu de gamle slidte jerndæksler larmer hver gang, lastbiler kører over dem, ja så giver det god mening at skifte dem ud med de nye kompositdæksler og dermed mindske støjgenerne for naboerne. Samtidig bliver arbejdsmiljøet forbedret for vores kloaksjak. Så alt i alt er der ingen tvivl om, at vi her har at gøre med et spændene udviklingsprojekt, siger Per Tærsbøl.

Rykker sig ikke ud af stedet
Det er ikke kun den måde, de nye kompositdæksler er lavet på, der er med til at gøre dem støjsvage. Måden de er lagt på, gør at de ikke rykker sig eller synker sammen med tiden. Dækslerne, som traditionelt er blevet hæftet med asfalt, er nemlig blevet monteret med et materiale – en fugemasse lavet af et komprimerbart materiale, som er udviklet af Dansk Brøndteknik, der også er hyret til opgaven med at udskifte dækslerne.

Det patenterede system sikrer en bedre tætning mellem den øverste del af brønden og den karm, som den hviler på, som medvirker til at mindske støjgenerne.

Kommentarer

Lokal Avisen Nordsjælland

Lokal Avisen Nordsjælland